Autokar autokarowi nierówny - kategoryzacja autobusów wycieczkowych

AutokarKomfort podróży zależny jest od wielu czynników, m.in. od tego, czy w autokarze zamontowane są wygodne siedzenia, czy pozostawiono wystarczająco dużo miejsca na nogi pasażerów, czy fotele się rozkładają i rozsuwają itp.

Mało który turysta wie, że autokary kategoryzowane są pod względem komfortu według gwiazdek, podobnie jak obiekty hotelowe.

Po co kategoryzacja?

Wprowadzenie kategoryzacji autokarów wycieczkowych jest jak najbardziej uzasadnione. Takie praktyki są stosowane od wielu lat w Europie Zachodniej, między innymi w Niemczech. System kategoryzacji opiera się na gwiazdkach. W Niemczech zajmuje się tym organizacja Gütegemeinschaft Buskomfort e.V. Przypomina to kategoryzację hoteli lub obiektów gastronomicznych. Gwiazdki przyznawane autokarom ułatwiają dokonywanie przez klientów wyboru standardu i komfortu autokaru i zapewniają przejrzystość rynku turystycznego.

GBK jest organizacją zrzeszającą około 500 przewoźników autokarowych z terenu całych Niemiec, spośród wszystkich 1200 przewoźników zarejestrowanych w tym kraju. Założona została w 1975 roku przez 60 przewoźników autokarowych. Ich celem było zaakcentowanie różnic w standardzie pomiędzy różnymi autokarami, jakie są dostępne na rynku.

To ta organizacja przyznaje gwiazdki odzwierciedlające komfort usług autokarowych. Uczestnictwo w niej jest dobrowolne, ale przewoźnicy dzięki niemu mogą zapewnić klientom gwarancję odpowiedniej jakości świadczonych usług. Organizacja współpracuje z hotelami, organizacjami turystycznymi, parkami rozrywki i tym podobnymi przedsiębiorstwami z branży turystycznej.

Co oznaczają gwiazdki przy nazwie autokaru?

Podobnie jak w przypadku usług hotelowych, przy autokarach kategoryzacja obejmuje od 1 do 5 gwiazdek. Przy czym 1 gwiazdka oznacza najniższy standard, zaś 5 - najwyższy. Blisko 1200 autokarów w Niemczech posiada oznaczone standardy przez organizację GBK. W ich gronie około 2/3 mają po cztery gwiazdki. Takie same oznaczenia są już stosowane nieformalnie przez polskich przedstawicieli turystyki autokarowej.

Pięciogwiazdkowa kategoryzacja autokarów jest czytelna dla klientów, a gwiazdki są przyznawane konkretnym autokarom. Konstrukcja pojazdu musi przejść kontrolę. W klasyfikacji brane są pod uwagę takie kryteria jak:

  • liczba miejsc w autokarze,
  • odstępy pomiędzy rzędami siedzeń,
  • zamontowane elementy wyposażenia podwyższające komfort podróży, m.in. toaleta, klimatyzacja, minibar, telewizor, system audio.

System gwiazdek klasyfikujący autokary pozwala na realne i obiektywne porównywanie standardu, jaki rzeczywiście oferują różne pojazdy. Dla wynajmującego ma to niebagatelne znaczenie. Gwiazdki oznaczają:

  • 1 gwiazdka - Tourist Class - klasa turystyczna, odstępy między siedzeniami wynoszą 68 cm, autokar posiada układ ogrzewania i wentylacji oraz oświetlenie;
  • 2 gwiazdki - Standard Class - klasa standardowa, odstępy między siedzeniami wynoszą 72 cm, autokar posiada ponadto przyciemniane szyby boczne i pomieszczenie do przechowywania bagażu, w pojeździe 12-metrowym może być maksymalnie 53 miejsca;
  • 3 gwiazdki - Comfort Class - klasa komfortowa, odstępy między siedzeniami wynoszą 77 cm, autokar posiada ponadto regulowane oparcia foteli, podwójne szyby, indywidualne oświetlenie, kabinę WC z umywalką, klimatyzację, w pojeździe 12-metrowym może być maksymalnie 49 miejsc;
  • 4 gwiazdki - First Class - pierwsza klasa, odstępy między siedzeniami wynoszą 83 cm, autokar posiada ponadto fotele wyposażone w podnóżki i składane stoliki, minikuchnię z gorącymi napojami lub minibar z przekąskami, w pojeździe 12-metrowym może być maksymalnie 49 miejsc;
  • 5 gwiazdek - Luxus Class - klasa luksusowa, odstępy między siedzeniami wynoszą 90 cm, autokar posiada wyposażenie właściwe dla 4-gwiazdek, w pojeździe 12-metrowym może być maksymalnie 40 miejsc.

Oprócz gwiazdek autokarom przyznawany jest przez Niemiecki Instytut Zapewniania Jakości i Znaków Jakości znak RAL, będący gwarantem jakości. Jeśli autokar go otrzymał, oznacza to, że poddawany jest co najmniej raz do roku regularnym badaniom technicznym przez niezależne organizacje.

Źródło: www.hemarbus.pl.

Komentarze